Rap herjer i Norge

Det har i ganske mange år vært et pinlig faktum at mens musikk er en stor eksportartikkel i Sverige, så har Norge produsert fint lite som har lyktes i utlandet. A-has slager Take On Me har altfor lenge vært unntaket som bekreftet regelen. Nå synes det imidlertid som om norsk musikk kan komme inn i en ny æra, og da er det ikke bare snakk om suksessen til Kygo og hans elektroniske musikk eller produsentduoen Stargate. Det handler om at norsk rap blir større og større både i Norge og i utlandet.

Det beste eksempelet er kanskje Osloduoen Nico & Vinz, og dere kjempehit “Am I Wrong”. Ikke bare har denne sangen nådd høyt opp på norske hitlister, den har også nådd topp tre både i Sverige og Danmark, og blitt populær i mange andre land, inkludert USA. På Spotify var denne sangen en periode den mest spilte norske låten noensinne. Også Madcon og Admiral P har greid å få sine sanger spilt mer enn 10 millioner ganger på Spotify, hvilket utvilsomt demonstrerer kraften og dynamismen i norsk hiphop for tiden.

e7a005ea7f58ddbb6278d24a934be217Nevnte Madcon har satset hardt med å gi ut plater med dyr produksjon og internasjonal markedsføring, og fått med seg verdensstjerner som Snoop Dogg og Kelly Rowland på laget. Det skal sies at puristene innenfor hiphopmiljøet ikke alltid er like fornøyde med det Madcon gjør, men det funker da på sitt vis, i hvert fall på den kommersielle siden. Likevel har Nico & VInz satt en ny standard.

For å sette seg inn i hvordan rappen herjer i Norge for tiden, er det imidlertid enklest å se på den vanvittige suksessen til Karpe Diem. Det ble for eksempel rapportert at de i 2014 tjente over fem millioner kroner uten å gi ut en eneste ny sang, og i 2015 ble dette beløpet formodentlig mangedoblet.